JORDGUBBSMAGI

Visst har du väl alltid längtat efter ett magiskt bär vars krafter är så starka att de till och med kan väcka förlorad kärlek åter? Enligt gammal Cherokee-legend är jordgubben detta kärlekens superbär vars makt är förtrollande.

Vare sig du vill väcka förlorad kärlek till liv eller inte så är jordgubben ett riktigt superbär som kan göra magi både för vår hälsa och skönhet. Det är inte utan anledning som jordgubben anses vara världens mest populära bär. Just nu, när jordgubbarna växer som bäst och svämmar över av sol, så finns det miljoner anledningar till att frossa i dessa fantastiska bär som är sprängfyllda med vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Häng med och läs vidare om vilka fantastiska hälsofördelar som fragaria x ananassa (jordgubbe på latin) erbjuder...

JORDGUBBAR SKYDDAR HJÄRTAT
Jordgubbar är fyllda med polyfenoler (en slags antioxidant) och fiber som tillsammans är en perfekt kombination för att få hjärta och blodkärl att må bra. Jordgubbar innehåller dessutom rikligt med antocyaniner, som är antioxidanten som ger jordgubben dess röda färg, och detta skyddar starkt mot kardiovaskulära sjukdomar.

JORDGUBBAR STÄRKER VÅRT IMMUNFÖRSVAR
Jordgubbar innehåller mängder av c-vitamin som skyddar oss mot oxidativ stress och hjälper till att förhindra att sjukdom och infektion bryter ut. 

JORDGUBBAR SÄNKER KOLESTEROLET
Jordgubbar kan bidra till att sänka LDL-kolesterolet (det så kallade ”onda” kolesterolet). Det är speciellt flavonoiderna i jordgubbarna som kan göra detta jobb tillsammans med ellagsyra.

JORDGUBBAR STABILISERAR BLODSOCKERNIVÅERNA
Jordgubbar är rika på antioxidanten polyfenol som kan bidra till att stabilisera insulinkänsligheten. Det pågår just nu intressanta studier hur vi kan använda jordgubbar för att kan skydda oss mot diabetes 2. 

JORDGUBBAR SKYDDAR HUDEN MOT UV-STRÅLNING
Jordgubbar hjälper till att förhindra uppkomst av rynkor och kan också skydda huden mot ultraviolett strålning. Det pågår just nu väldigt spännande forskning kring hur vi ska kunna använda jordgubbar i solskyddskräm i framtiden. Det är främst jordgubbarnas polyfenoler i kombination med dess vitaminer som skyddar huden mot oxidativ stress och skador på DNA. 

JORDGUBBAR ÄR BRA FÖR HUMÖRET
Jordgubbar är  väldigt rika på antioxidanter och vissa av dessa oxidanter, speciellt då flavonoiderna, kan boosta humöret samt har även möjlighet till att medverka för att förebygga ångest och depression. 

JORDGUBBAR ÄR TOPPEN FÖR HJÄRNAN OCH MINNET
Jordgubbar kan skydda vår hjärna. När vi blir äldre så försämras minnet för de flesta av oss och även vår motorik försämras men jordgubbar kan hjälpa våra kognitiva och motoriska förmågor. Kvinnor som äter åtminstone två portioner jordgubbar i veckan saktar ner hjärnans minnesåldrande betydligt. Detta beror bland annat på att antioxidenterna i jordgubbarna hjälper till att städa bort gammalt skräp som vår hjärna inte längre behöver.

Men jordgubbar är inte bara goda och nyttiga att äta, de gör även gott när du tar dem direkt på kroppen. De är fantastiska skönhetsprodukter som kan användas på en mängd olika sätt, de ger härlig skönhetsboost och har kraftfulla anti-age egenskaper. Hur jordgubbar kan göra dig sommarvacker får du reda på nästa gång vi ses... 

Kommentera gärna:

Referenser;
Basu, A., m. fl. Berries: Emerging impact on cardiovascular health. (2010). Nutrition Reviews. Mar: 68(3): 168-177
Forbes-Hernández, TY., m. fl. (2017). Strawberry (cv. Romina) Methanolic extract and anthocyanin-enriched fraction improve lipid profile and antioxidant status in hep2 cells. International Journal of Molecular Sciences. May 28; 18(6).
Gasparrini, M., m. fl. (2017). Strawberry-Based cosmetic formulations protect human fibroblast against UVA-induced damage. Nutrients. Jun;9(6): 605
Gomez-Pinilla, F., Nguyen. TT. (2012).  Natural mood foods: The actions of polyphenols against psychiatric and cognitive disorders. Nutritional Neuroscience. May;15(3):127-33
Joseph, JA., M. fl. (1999). Reversal of age-related declines in neuronal signal transduction, cognitive and motor behavioral deficits with blueberry, spinach, or strawberry dietary supplementation. Journal of Neuroscience. 15;19(18):8114-21
Jäger, AK., Saaby, l. (2011). Flavonoids and the CNS. Molecules. Feb 10;16(2): 1471-85
Paquette, M., m. fl. (2017). Strawberry and cranberry polyphenols improve insulin sesivity in insulin-resitant, non-diabetic adults: a parallel, double-blind, controlled and randomised clinical trial. British  Journal of  Nutrition. Feb: 117(4):519-531
Skrovankova, S., m. fl. (2015). Bioactive compounds and antioxidant activity in different types of berries. International Journal of Molecular  Science. Oct;16(10):24673-24706
Yoona, K., m. fl. (2016). Polyphenols and glycemic control. Nutrients. Jan; 8(1): 17.